Cuvânt înainte:
În momentul de față nu există domeniu de activitate umană pentru care să nu se fi realizat programe pe calculator. În știință, tehnică, tehnologie, gestiune economică, medicină, învățământ, proiectare asistată, cercetare științifică, servicii, etc., o serie de programe performante ușurează munca și îi conferă certitudine. Din aceste motive este dificil de selecționat asemenea programe care sunt realizate de profesioniști și instituții, au o lungime apreciabilă și se adresează cu precădere specialiștilor dintr-un anumit domeniu. Într-o lucrare de introducere în limbajul BASIC apare deci utilă oferirea unor programe aplicative care să prezinte - în principal - următoarele caracteristici:
- să rezolve o gamă de probleme de interes general;
- să fie dare și ușor de integrat în alte programe;
- să valorifice fondul de informații acumulat în urma lecturii capitolelor anterioare.
Având în vedere aceste considerente s-a apreciat că grupul de aplicații trebuie să fie divizat în trei categorii:
- aplicații în tehnică (rezistența materialelor, mecanisme și organe de mașini)
- aplicații în domeniu matematicii, având în vedere impactul matematicii asupra unor profesiuni;
- aplicații de uz generai, folosibile oricărui posesor de calculator personal.
Nota autorului:
Lucrarea conține o colecție de programe scrise în limbajul BASIC, care aplică și dezvoltă noțiunile prezentate în primul volum. Astfel:
Capitolul 13 conține 8 programe din domeniul Rezistenței materialelor, Mecanismelor și Organelor de mașini, remarcându-se în special programele de sinteză optimală a unor componente de mașini.
Capitolul 14 conține 50 de programe de matematică diverse (puteri, factoriali, combinări, șiruri, serii, funcții numerice, ecuații diferențiale de ordinul 1, operații cu vectori, matrice și ecuații lineare, distribuții statistice și legi probabilistice).
Capitolul 15 prezintă 5 programe de uz general (directory, agendă telefonică, calendar, bioritm, conversie hexazecimal-zecimal).
Capitolul 16 este consacrat programelor de divertisment (jocuri) oferindu-se noțiuni însoțite de aplicații privind animația pe calculator; de asemenea sunt prezentate 5 jocuri atractive.
Capitolul 17 prezintă în detaliu programul BETABASIC (în variantele 3.1 și 1.8) însoțit de aplicații.
Capitolul 18 explică modul de utilizare a compilatorului HISOFTBASIC cu ajutorul căruia programele scrise în limbajul BASIC pot fi transpuse (compilate) în limbaj mașină pentru a le spori viteza de execuție.
M. M. POPOVICI
Pentru capitolele 1-12, consultați 1992 - BASIC pentru calculatoarele ZX Spectrum, HC, TIM-S, Cobra, CIP, JET - instrucțiuni, exerciții, probleme.
Mulțumiri: Dănuț Vornicu
Imagini:
Fișiere diverse: